"Презентація педагогічного досвіду"
Опис педагогічного досвіду
вчителя інформатики ІІ категорії
Богодухівського ліцею № 3
Богодухівської районної ради Харківської області
Пенкальської Наталії Володимирівни
«Інтерактивні методи навчання на уроках інформатики»
«Учитель – це завжди учень!
Він лише до тих пір здатний насправді
навчати і виховувати, поки сам працює
над своїм власним вихованням і освітою»
А.Дістервег
В умовах сучасної школи, коли центром освітньої діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя формування всебічно розвинутої гармонічної особистості, все більш актуальним стає застосування сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня.
Однією із таких форм є інтерактивні технології, що сприяють збагаченню і розвитку творчого потенціалу як вчителя так і учня, розкриттю здібностей дитини, бажання і уміння вчитися, творити, відчувати радість пізнання.
В сучасному вимогливому та швидкозмінному соціальноекономіч-ному середовищі рівень освіти значною мірою залежатиме від результа-тивності запровадження інноваційних технологій навчання, які розвивають діяльнісний підхід до навчання і дають суспільству людей, які здатні приймати нестандартні рішення, вміють об’єктивно та творчо мислити.
Тому я працюю над темою «Інтерактивні методи навчання на уроках інформатики»
Метою моєї теми є використання інтерактивних методів навчання на уро-ках, що дає можливість стимулювати пізнавальну активність учнів, викликати в них бажання працювати, формувати активне, самостійне творче мислення і на цій основі поступовий перехід в самостійне навчання.
Метою роботи є прищеплювати учням інтерес до вивчення сучасних інформаційних технологій, вчити їх бачити необхідність інформатики, розвивати їхнє креативне мислення.
Завдання теми – формування творчої особистості в сучасному світі інтерактивних технологій з:
1) гнучким розумом;
2) розвиненими потребами до подальшого пізнання та самостійних дій;
3) певними навичками та творчими здібностями.
Інноваційні технології, які є провідними в моїй роботі, шляхом взаємодії удосконалюють урок вцілому, підвищують його ефективність та є ключовими в навчанні.
Специфічність предмету інформатики полягає в тому, що в даному предметі комп’ютер виступає одночасно і як засіб навчання, і як предмет вивчення.
Сучасні діти сьогодні добре володіють комп’ютером і багато часу проводять біля монітора. Моє завдання - використати зацікавленість учнів, та направити її в потрібне русло.
Мої інноваційні уроки з застосуванням ІКТ учні сприймають з зацікавленням. Своє відношення до них вони виражають в рефлексії, яка є обов’язковим етапом такого уроку.
Інтерактивні уроки відрізняються тим, що під час їх проведення поєднуються два типи уроків: узагальнення та систематизація, контроль та коригування знань і вмінь учнів. Поєднання таких двох типів уроків посилює їхню навчальну функцію, сприяє освоєнню учнями всіх рівнів пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка), розвитку культури мовлення, ініціативи та впевненості учнів у собі та у своїх знаннях.
Проведення таких уроків – це засіб для створення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дозволяє дійсно реалізувати особистісно-орієнтоване навчання.
Урок не може бути цікавим, якщо учень постійно включений в одноманітну за структурою й методикою діяльність. Урок має слугувати засобом розвитку творчих здібностей учнів, їхніх потреб, обдарувань, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання і самовдосконалення.
Якщо говорити про використання на уроках методів наукового пізнання, то, мабуть, не існує кращої методики, ніж та, яку створює сам учитель. На кожному уроці прагну досягти його результативності, здійснюю різними шляхами:
а) активізація дітей на уроці;
б) підвищення інтересу до навчання;
в) свобода під час висловлювання міркувань;
г) звільнення учнів від механічного заучування;
д) подолання невпевненості, страху помилки.
Кожен учень закріплений за певним комп'ютером. Коли учень сідає за комп'ютер, на його робочому місці вже знаходиться або папка з практичними роботами, або інструктивна картка. Кожен працює самостійно, якщо ж за комп’ютером сидить двоє учнів, то намагаюсь, щоб учні були одного рівня навчання. Свої роботи зберігають у власній папці. Учні, які першими виконали роботу, здають її вчителеві та виступають в ролі консультантів для більш слабких учнів. Цим самим розвиває в учнів почуття відповідальності та взаємодопомоги в колективі, значущості кожного в ньому.
В умовах мінливого сьогодення перед школою постає складне завдання, яке полягає у «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» (Національна доктрина розвитку освіти). Це складне завдання для учителя, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає закінчити школу. Тому на своїх уроках велике значення приділяю національно-патріотичному вихованню, це і власні проекти про Україну, різні дослідницькі роботи. В результаті виконання проекту в учнів формуються навички збору, систематизації, класифікації та аналізу інформації; навички публічного виступу з використанням мультимедійних засобів.
Підсумкові уроки проводжу по-різному. Це можуть бути письмові тести з варіантом відповіді, самостійна робота, теоретичний залік + тести, тести на комп’ютері, а також нестандартні уроки.
Важливою особливістю шкільного курсу інформатики є його міжпред-метність. Інформатика – рекордсмен серед предметів по міжпредметним зв’язкам. Серед шкільних дисциплін іншого такого аналогу не існує. Тому в нашому навчальному закладі користуються популярністю бінарні уроки. На бінарних уроках образотворче мистецтво – інформатика учні малюють за допомогою інструментарію графічного редактора Paint; на бінарних уроках математика – інформатика діти працюють в програмі Gran; на бінарних уроках Українська мова (іноземна (англійська)) – інформатика удосконалюють свої навички в текстовому редакторі Word, роботу з об’єктами файлової системи.
Використання активних і інтерактивних методів навчання на уроках інформатики, а також гурткова і позакласна робота допомагають мені готувати учнів до життя в сучасному суспільстві, суттєвими ознаками якого є високий рівень розвитку інформаційних технологій; розвивати творчі здібності учнів, їх дослідницьку діяльність, бажання самостійно працювати і здобувати знання.
Одним з основних завдань вчителя сьогодні є формування інформаційної культури учня, складовою якої є самостійне знаходження та опрацювання інформації. Тому я привчаю учнів самостійно знаходити відповіді на поставлені запитання. З цією метою навчаю учнів складати опорний конспект, працювати на комп’ютері за інструкцією.
В своїй роботі намагаюся використовувати різні інтерактивні технології. Звичайно ці технології використовую з оглядом на вік учнів та рівень їх підготовки.
Створення презентацій один з найцікавіших розділів інформатики. При вивченні PowerPoint кожен з учнів має створити свою власну мультимедійну презентацію.
Впровадження інтерактивної і мультимедійної техніки в навчальний процес, дозволяє збільшити ефективність і культурний рівень навчання інформатики, дозволяє реалізувати набагато більший потенціал як вчителя, так і учнів, нудні уроки набувають нового змісту, і мотиваційна функція навчання зростає практично вдвічі, наводити до високих темпів роботи, кращому засвоєнню знань, і навіть високого рівня підготовленості учнів.
Комп'ютерна презентація, як яскрава обгортка, викликає у дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація учбової діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від традиційного використання дошки. Етапи уроку, основні тези і весь необхідний ілюстративний матеріал чітко і наочно виконані на слайдах сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності. Удосконалений таким чином урок дозволяє збільшити час для самостійного опрацювання закріплення нового матеріалу та виконання творчих завдань.
Плануючи кожний урок, передбачаю можливість використання різних прийомів, методів, які надають змогу глибше пізнати.
З 2016-2017 призначена районним координатором Міжнародного конкурсу з інформатики та комп’ютерної вправності «Бобер», приймаю участь разом з учнями в різних проектах «Година часу», «Безпечний Інтернет», «Спалах».
Також проводжу з обдарованими учнями: предметні тижні, декади з предмету, індивідуальні заняття. Завдяки додатковим заняттям учні школи з року в рік стають призерами районних олімпіад.
Атмосфера творчості, можливість проявити пізнавально-індивідуальні якості, конкуренція за рівнем компетенції, самостійна робота у вигляді змагань, створення власних програмних продуктів, постійна участь у різноманітних конкурсах, проектах та олімпіадах – шлях до підвищення рівня компетентностей учнів.
Я завжди пам’ятаю слова Я. А. Каменського про те, що хто навчає інших – навчається сам. Я впевнена, що у дитячі серця увійде лише те, що йде від серця. У навчанні і вихованні все базується на особі вчителя, тому прагну за будь-яких умов залишатися особистістю.
Не зупинятись в пошуках, творити, бути щасливою і дарувати щастя іншим. Тільки так можна відчути задоволення від своєї роботи й побачити вогники в очах учнів.